Självvattnande kruka

Igår knåpade jag ihop en självvattnande kruka som jag tänkte ha jordgubbar i. Fick ju så igen mitt jordgubbsland för sniglarna åt ändå bara upp dem.
Jag köpte en kruka från Hammarplast, ett fat som passade till och ett fat i en storlek mindre, som passar upp och ner inuti krukan.



Borrade två hål en bit från botten:


Inuti krukan finns små distanser som gör att det andra fatet kommer en bit från botten, smidigt. Jag borrade hålen lite över dessa distanser för att öka vattenreservoaren lite, jag hoppas att det inte blir för surt i jorden, det är bara lite i kanten som kommer vara under den nivån eftersom fatet är lite välvt. OM det inte funkar får jag borra nya hål längre ner istället.


I det lilla fatet gjorde jag en skåra:

Klippte till en tygbit som passar runt fatet och en flik...

Som man kan sticka ner i skåran så att den kan suga upp vatten till hela tyget och därmed till  jorden.

Fatet på plats i botten på krukan:

Och så, om man vill göra det smidigare för sig än jag gjorde så kan man borra ett hål i  det lilla fatet och sticka i ett påfyllnadsrör  INNAN man fyller på jorden, då slipper man tömma ut allting igen ....

Kommentarer
Postat av: Floppy

Hur smart som helst ju...din Blogg ska jag lägga bland mina favoriter så jag kan återkomma hit och läsa lite mer...

2008-07-30 @ 15:19:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0